Research identificerer uoverensstemmelser mellem rejseordningers mål, rejsepolitikker og rejsendes adfærd

Næsten 70 procent af indkøbere af forretningsrejser siger, at overholdelse af politikker er en af de største udfordringer ved deres arbejde. Det viser research udført af Global Business Travel Association (GBTA) i samarbejde med RoomIt by CWT. Rejsende kan reservere i strid med politikker, fordi de ønsker nogle bestemte hoteller eller faciliteter, men der er også en stor videnskløft, hvad angår deres kendskab til deres virksomheds rejsepolitik.

”Det kan være svært at nå rejseordningers mål, når indkøbere af forretningsrejser og de rejsende er ikke enige om, hvordan tingene skal foregå,” udtaler Jessica Collison, researchdirektør i GBTA. ”Vores research identificerer, hvor der er uoverensstemmelser mellem hotelpolitikker og de rejsendes adfærd, og giver indkøbere områder, de kan fokusere på for at opnå øgede omkostningsbesparelser uden nødvendigvis at gå på kompromis med de rejsendes tilfredshed. Ved løbende at kommunikere virksomhedens politikker til de rejsende kan man bidrage meget til at overholde rejseordningens mål.”

”Forretningsrejsende vil gerne finde det rette værelse på det rette sted og med de rette faciliteter – og samtidig overholde reglerne i deres hotelordning,” udtaler David Falter, bestyrelsesformand for RoomIt by CWT. ”I sidste ende har både Travel Manageren og den rejsende et fælles mål, der hedder at spare penge. Indkøberne af forretningsrejser kan gøre dette ved at tilbyde de rejsende flere valgmuligheder og styrke compliance.”

Hotelstandarder og faciliteter
Øverst på listen over mål, som indkøbere af forretningsrejser har for deres rejseordninger i 2019, er sænkning af omkostningerne, øget overholdelse af politikker og rejsendes tilfredshed. Indkøberne forhandler typisk med forskellige leverandører for at levere de bedst mulige priser til de rejsende. Selvom størstedelen (78 procent) af de rejsende siger, at de er tilfredse med deres rådighedsbeløb til at reservere hotelværelser, siger to tredjedele (66 procent) også, at de kunne tænke sig et højere rådighedsbeløb, så de kan bo på foretrukne hoteller, der bedre dækker deres behov.

På trods af strengere politikker i Europa viser researchen, at amerikanske forretningsrejsende er mere tilbøjelige til at reservere luksushoteller, potentielt i strid med politikken. Kun 7 procent af de europæiske indkøbere siger, at de tillader luksushoteller i deres ordninger, sammenlignet med 16 procent i USA. Alligevel er det i gennemsnit kun 8 procent af de britiske rejsende og 7 procent af de franske rejsende, der reserverer luksushoteller, sammenlignet med 30 procent af de amerikanske rejsende. Tendensen blandt de amerikanske rejsende til at reservere luksushoteller i strid med politikker kan være relateret til højere utilfredshed med rådighedsbeløbene.

De rejsende ønsker at bruge faciliteter, der ikke altid er inkluderet i deres rejsepolitik, hvilket giver plads til forbedringer, der kan øge tilfredsheden. Over tre fjerdedele af forretningsrejsende foretrækker at reservere til pakkepriser, der omfatter flere faciliteter, selv hvis prisen er lidt højere. Imidlertid er det meget få af rejseordningerne (11 procent), der altid tillader reservation til pakkepriser. Rejsende reserverer ofte til pakkepriser i den tro, at de på den måde er med til at sænke omkostningerne, selvom det ikke nødvendigvis er tilfældet.

Da de rejsende blev spurgt, hvilke faciliteter de ville købe på forretningsrejser, hvis der ikke var nogen begrænsninger i deres virksomheds politik, nævnte de bl.a. wi-fi i høj kvalitet, adgang til fitnesscenter og madudbringning.

Loyalitetsordningers rolle for reservation og tilfredshed
Manglende mulighed for at optjene loyalitetspoint kan være medvirkende til de rejsendes utilfredshed. Næsten tre fjerdedele (71 procent) af de rejsende mener, at hvis de skal bruge deres tid på at rejse, bør de også have mulighed for at optjene loyalitetspoint, og over halvdelen (51 procent) ville risikere at blive irettesat for en reservation, der ikke overholder politikken, hvis det betød, at de kunne reservere et hotel, hvor de kan optjene loyalitetspoint.

Loyalitetsordninger spiller en væsentlig større rolle i USA, da 25 procent af de amerikanske forretningsrejsende siger, at muligheden for at optjene loyalitetspoint er med til at afgøre, hvor de reserverer, og over halvdelen (52 procent) siger, at de aldrig ville overveje at reservere et hotel, hvor man ikke kan få loyalitetspoint. Dette kan sammenlignes med 37 procent i Frankrig og 31 procent i Storbritannien.

Metode
En onlineundersøgelse med 265 indkøbere af forretningsrejser i USA (131) og Europa (134) blev gennemført mellem den 19. september og 12. oktober 2018. Europæiske respondenter var fra Storbritannien, Tyskland, Danmark, Norge, Sverige, Frankrig, Holland og Finland. Derudover blev der gennemført en undersøgelse med 750 forretningsrejsende i USA (247), Storbritannien (254) og Frankrig (249) ved hjælp af et onlinepanel. Denne undersøgelse blev gennemført mellem den 5. og 15. oktober 2018 med respondenter, der var kvalificeret, hvis de (1) var ansat på fuldtid eller deltid, og (2) havde rejst i forbindelse med deres arbejde mere end én gang i løbet af det forgangne år.

Avainsanat: , , ,